Vy från Brahehus mot söder med Gränna hamn skymtandes i Vättern.
Fotto Daniel Vadenius


Nu är verkligen sommaren här. Snart semester för min del. Mycket ljus ska jag suga i mig men så lite artificiellt som det bara går. D-vitaminet ska krypa i huden och balansen mellan endorfinet och kortisolet ska jämnas ut. Naturens ljus är mirakulöst på det sättet. Det påverkar oss på så många sätt. Vi upplever ljuset med vårt visuella system. Men mest spännande tycker jag ändå det är med det circadiana systemet. Först 2002 upptäcktes en tredje receptor i vårt öga. David Berson, forskare vid Brown University i USA, identifierade den på ögats näthinna. Den tredje receptorn förmedlar inte visuell information, utan fokuserar enbart på att förmedla ljusimpulser via en biologisk nervbana. Nervbanan passerar hypofysen som påverkar utsöndringen av stresshormoner i binjurebarken och sömnhormoner i tallkottkörteln  Enbart genom att betrakta vår omgivning så påverkar vi vår kropp. Vi är programmerade att bli pigga av solens uppgång och sövda av dess nedgång. Vi, liksom naturen i stort, spirar av ljuset och får ny energi därutav. Genom ljuset växer vi fysiskt och mentalt. Att ta den där extra promenaden på lunchen eller cykla till jobbet gör dig friskare bara av att du betraktar ljus. Dessutom är det skönt att beskåda.

1 kommentar:

  1. Nu får jag ta och flytta ut min laptop i parken!

    SvaraRadera