Light and Building 2012

Så har det åter gått av stapeln, denna gigant bland mässor. Ljuset har åter flödat i Frankfurt. Årets 2352 utställare bjöd över 180 000 besökarna på många lampor. Vilken mässa det är. 11 stora mässhallar med kristalkronor, stolpar, Oled, styrsystem och LED LED LED. Hittade en del roliga armaturer, fick en del nyttigt om var branchen är på väg och hann inte på långa vägar träffa alla intressanta jag hade tänkt hinna med. Ska återkomma med lite mer utförligt med nyheter och tankar därifrån snart, ska bara samla ihop mig och hinna igenom mailskörden som samlats i min frånvaro. 






Luminale erbjöd ett stort och genomarbetat program för den som orkade ta sig ut i Frankfurtnatten. 113 installationer erbjöds i Frankfurt och ett 50 tal i några orter runt staden. Ett varierande utbud av konstnärer, arkitekter och ljusdesigners hade jobbat med många olika saker. Det jag saknade i det annars gedigna programmet var det som annars inte betraktas som konst. Den vanliga installationen. Det var mycket RGB, projektioner, mekaniska rörelser, blinkande fasader men knappt något utöver fasadbelysningar som skulle kunna vara permanenta installationer i en stad. Varför inte till kommande Luminale också satsa på några nya tänk inom gatubelysning, broar, tunnlar och gångvägar? 


Men några smakprov. Nedan till vänster är ett konstverk där LED har beklätts med maskrosdun och monterats i en sinnrikt inredd glaslåda. Vilket tålamod må jag säga, att tillverka lysande maskrosbollar. Till höger är en levande skugginstalation vid stationen i Frankfurt. Barnsligt enkelt, barnsligt roligt. Och vist är det jag själv som stoltserar med min gedigna lekamen på stationens vägg. 


Varför inte en spindel i keramik och armeringsjärn?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar